Wednesday, October 24, 2012

Mengharapkan Haji Yang Mabrur


Allah SWT telah memfardhukan kepada hamba-Nya mengerjakan Haji sekurang-kurangnya sekali seumur hidup. Haji ertinya 'pergi' atau 'menuju'. Mengikut Hukum syarak bermaksud mengunjungi Baitullahil Haram dalam bulan-bulan haji kerana mengerjakan Wukuf di Arafah, Tawaf dan Sai’e dengan syarat-syarat yang tertentu dan mengerjakan segala perkara-perkara yang wajib serta meninggalkan perkara yang dilarang di dalam ihram.

Namun kewajipan ibadah haji agak berlainan dengan ibadah-ibadah yang lainnya dari segi konsep dan kefardhuannya kerana ianya hanya diwajibkan ke atas ummat Islam yang berkemampuan  (termasuklah ada peninggalan belanja atau bekalan bagi orang yang ditinggalkan atau tanggungan) sahaja untuk mengunjungi Baitullahil Haram di Makkah. Bagi yang tidak berkemampuan dari segi perbelanjaan, kesihatan tubuh badan dan keselamatan dalam perjalanan, maka tidaklah diwajibkan untuk melakukannya. Firman Allah:

وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا ۚ وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ
(Surah Al-'Imran: 97)

Mafhumnya:
"Dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan ibadat Haji dengan mengunjungi Baitullah iaitu sesiapa yang mampu sampai kepadanya. Dan sesiapa yang kufur (ingkarkan kewajipan ibadat Haji itu), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak berhajatkan sesuatu pun) dari sekalian makhluk."



Rata-rata ummat Islam mengakui tentang kewajipan ibadat Haji yang difardhukan, jika ada ummat Islam yang menentang dan mengingkari kefardhuannya maka kufurlah ia.  Walau bagaimana pun, apabila dikaitkan dengan ibadah haji ini ummat Islam dibahagikan kepada beberapa golongan :

Pertamagolongan yang berkemampuan untuk mengerjakan ibadah Haji sehingga mereka telah mengerjakannya beberapa kali dan berkemampuan untuk mengerjakannya beberapa kali lagi jika mereka mahu;
Kedua,  golongan yang hanya berkemampuan untuk menunaikan ibadah Haji walaupun sekali sahaja dalam hidupnya tetapi tidak berhutang, samada telah dikerjakan atau akan dikerjakan;
Ketiga,  golongan yang langsung tidak berkemampuan untuk menunaikan ibadah Haji walaupun sekali seumur hidup dengan sangat-sangat berkeinginan dan cita-citanya tetap ada;
                                                      
Keempat, golongan yang berkemampuan dari segi perbelanjaan dan seumpamanya tetapi belum lagi mengerjakan ibadat Haji dan tidak pernah terlintas untuk mengerjakannya walaupun  telah berkesempatan pergi ke tempat-tempat lain yang lebih jauh daripada itu;
Golongan yang keempat inilah yang dibimbangi akan mati sebagai seorang Yahudi atau Nasrani. Ini berdasarkan hadis Rasulullah S.A.W yang diriwayatkan oleh Al Hakim daripada Saidina Ali yang bermaksud:
” Sesiapa yang memiliki perbelanjaan yang melebihi dari keperluannya dan mencukupi untuk perbelanjaan menunaikan ibadah Haji serta mempunyai kenderaan yang boleh membawanya ke Baitullah dan tidak mengerjakan Haji, maka tidak ada apa yang menghalangnya dari mati sebagai seorang Yahudi atau Nasrani ”


Panggilan Haji dan Keikhlasan Diri

Alangkah bertuahnya diri jika mendapat "panggilan Kaabah" atau dikenali sebagai panggilan "Nabi Ibrahim" sebagaimana yang dimahukan. Bersujud syukur bukan kepalang tanda cita-cita dan niat sudah dikabulkan oleh Allah SWT untuk kita menimba sebanyak-banyak pahala yang tidak terkira ketika di Tanah Haram Makkah mahu pun di Madinah. Di dalam hal ini, niat mengerjakan haji mestilah ikhlas bermula dari keluar rumah, redha menghadapi sebarang pelbagai dugaan mahupun ujian Allah SWT dan tidak boleh berniat selain daripada Allah SWT. Secara umumnya diri tidak boleh riak.


Peringkat Ibadah Haji


Ibadah haji mempunyai empat peringkat yang berbeza:
Pertama,  Haji Mardud -  Haji yang tidak diterima olah Allah SWT lantaran kerana kekurangan syarat-syarat dan rukunnya atau sebab-sebab yang lain yang menyebabkan hajinya tidak diterima atau ditolak oleh Allah SWT;
Kedua, Haji Maqbul - Haji yang sah dan diterima oleh Allah SWT dan orang yang mengerjakan haji maqbul ini dianggap sebagai telah menunaikan perintah Allah dan telah menyempurnakan Rukun Islam yang ke lima tanpa diberi ganjaran pahala;


Ketiga,  Haji Makhsus - Ibadah haji yang dikerjakan oleh orang-orang  yang  tertentu yang menyempurnakan segala syarat dan rukunnya, ia bukan sahaja sekadar dianggap sah dan diterima oleh Allah SWT tetapi diampunkan segala dosanya. Haji ini termasuk ke dalam apa yang disabdakan oleh Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari, Ibnu Majah, An-Nasai dan Ahmad daripada Abu Hurairah yang bermaksud:

” Sesiapa yang menunaikan ibadah Haji, tidak ia melakukan keburukan dan kekejian, maka kembalilah ia seperti hari yang dilahirkan oleh ibunya



Keempat, Haji Mabrur -  Inilah tingkatan haji yang paling tinggi dan istimewa, tidak semua boleh mendapatkannya. Haji ini bukan sahaja sekadar dianggap menunaikan kewajipan, tetapi selain daripada diampunkan segala dosanya, ia juga akan dimasukkan ke dalam syurga. Sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh At-Tabrani daripada Abdullah b. Abas, dan juga diriwayatkan oleh Imam Bukhari:
والْحَجُّ الْمَبْرُورُ لَيْسَ لَهُ جَزَاءٌ إِلاَّ الْجَنَّةُ
 Mafhumnya: ” Haji mabrur itu, tidak ada balasan baginya melainkan Syurga ”

Apa Sebenarnya Haji Mabrur itu?

Setiap daripada kita yang akan ke Makkah amat bercita-cita tinggi semoga amalan haji yang dikerjakan akan dikurniai oleh Allah SWT sebagai 'Haji Mabrur'. Begitulah yang diingin dan didam-idamkan. Namun untuk mencapai tingkatan haji yang mabrur itu  tidak semudah seperti yang disangkakan tetapi tidak mustahil untuk mendapatkannya. Ia memerlukan beberapa syarat yang tertentu berdasarkan masa-masa tertentu.
Di antara kira (tidak semua orang) bagaimana sebelum haji begitulah selepas kembali daripada mengerjakan haji.  Ada pula yang sebelum pergi haji telah sedaya upaya mengenali diri sendiri dan berusaha, memperbaiki dan meningkatkan tahap ibadahnya sebagai mencorak, membawa diri ke arah perbuatan (ibadah) yang mendapat keredhaan Allah SWT. Begitu juga ada yang memikirkan dan terus menerus melakukan (ibadah) serta berdoa semoga setiap ibadah yang dilakukan benar-benar menepati ciri-ciri keikhlasan kerana ibadah yang dilakukan semata-mata kerana Allah SWT sahaja. Begitulah selepas kembali dari mengerjakan haji. Persoalannya, apa yang dimaksudkan dengan Haji Mabrur itu?

Ibn Kholawaih mentakrifkan al-Mabrur sebagai al-Maqbul iaitu diterima. Dan ada yang mengatakan sesuatu yang tidak bercampur dengan dosa. Kemudian, diabsahkan (tarjih) oleh Imam Nawawi dengan pendapatnya sebagaimana katanya: "Makna yang paling benar dan paling masyhur bagi haji mabrur ialah ibadah Haji yang tidak dicemari oleh perbuatan dosa."

Dengan merujuk kitab hadis yang mu'tabar, Imam Bukhari meletakkan bab yang khusus bertajuk ‘Kelebihan Haji Mabrur’, manakala Imam Muslim pula meletakkan perbincangan Haji yang diterima di dalam bab ‘Iman Kepada Allah Ta'ala Seafdhal-afdhal Amalan’.


Dari Abu Hurairah Ra. ia berkata (Mafhumnya): Rasulullah SAW ditanya: Amal ibadah apakah yang paling utama? Nabi bersabda: "Beriman kepada Allah dan Rasul-Nya." Kemudian apa? Nabi bersabda: "Jihad di jalan Allah." Kemudian apa? Nabi bersabda: "Haji yang mabrur (diterima).” (Hadis Riwayat Al-Bukhari dan Muslim);

Dari ‘Aisyah Radiyallahu’anha dia berkata (Mafhumnya): Ya Rasulullah! Kami berpendapat bahawa jihad adalah perbuatan baik yang paling utama, bolehkah kami wanita turut berjihad? Rasulullah Salallahu Alaihi Wasallam bersabda: "Tidak begitu, jihad yang paling utama bagi wanita adalah haji mabrur." (Hadis Riwayat Al-Bukhari);


Nabi SAW bersabda (Mafhumnya), Nabi SAW bersabda (Mafhumnya), "Sesiapa yang mengerjakan ibadah haji dan dia tidak melakukan jima' dan tidak pula melakukan perbuatan dosa, dia akan bersih dari dosa-dosanya seperti pada hari ketika dia dilahirkan oleh ibunya." (Hadis Riwayat Al-Bukhari, Muslim, An-Nasa'i, Ibnu Majah dan At-Tirmidzi).



Apa Tandanya Haji Mabrur?

Secara umumnya, sebagai seorang yang ta'at kepada Allah SWT dan Rasulnya yang ingin mencapai haji yang diterima di sisi Allah SWT, hendaklah memenuhi kriteria berikut:


Pertamanya,  niat menunaikan haji hendaklah bersih, tulus dan ikhlas bermula dari keluar rumah dan tidak boleh berniat selain daripada Allah SWT seperti perasaan riak iaitu menunjuk-nunjuk atau sebagainya yang membawa kepada kemurkaan Allah SWT. 

Malah, Rasulullah SAW mengajar kita dengan doa yang telah sabit di dalam hadisnya, antaranya doa ketika bermusafir (Mafhumnya):
“Ya Allah, Engkaulah Empunya permusafiran ini, dan khalifah bagi (menjaga) keluarga (ku), aku berlindung dengan-Mu dari keburukan permusafiran, kekaburan penglihatan, keburukan pada harta dan keluarga“.



Keduanya, semua perbelanjaan (harta) haji adalah berpunca dengan biaya dari nafkhah dan usaha yang halal. [1] 

Rasulullah Sallallahu'alaihi wasohbibihi wasallam ada menyebut:

إِنَّ اللَّهَ طَيِّبٌ لاَ يَقْبَلُ إِلاَّ طَيِّبًا
Sesungguhnya Allah itu baik, dan tidak menerima kecuali yang baik-baik (dan sesungguhnya Allah menyuruh orang mukmin mengikut apa yang diperintahkan oleh para utusan Allah") (Hadis Sohih Muslim ra.);

Persiapan biaya perbelanjaan ada kalanya tidak terlepas daripada transaksi bank yang mengamalkan riba', atau sebagainya, yang menyebabkan biaya tidak halal. Sekiranya ini berlaku maka Ibnu Rajab ada mengucapkan sebuah syair yang berbunyi:
Jika anda haji dengan harta tak halal asalnya,
Maka anda tidak berhaji, yang berhaji hanya rombongan anda,
Allah tidak terima kecuali yang halal saja,
Tidak semua yang haji mabrur hajinya.


Kemudian Baginda SAW membacakan ayat al-Quran:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِن طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَاشْكُرُوا لِلَّهِ
 إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ
(Surah al-Baqarah 172).
Mafhumnya:
Wahai orang-orang yang beriman! Makanlah dari benda-benda yang baik (yang halal) yang telah Kami berikan kepada kamu, dan bersyukurlah kepada Allah, jika betul kamu hanya beribadat kepadanya".

Kemudian Rasulullah membacakan lagi:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِن طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ
 Mafhumnya:  “Wahai orang yang beriman, makanlah dari (makanan) yang baik-baik (halal) dari apa yang kami rezekikan kepada kamu”.


Kemudian disebut, seorang lelaki bermusafir menadah tangan ke langit seraya berkata:  
Ya Tuhanku’ sedangkan punca makanan dari yang haram, minuman punca yang haram, pakaiannya punca yang haram. Bagaimana ia boleh diterima?”.

Ketiganya,   hendaklah melakukan fardu haji sesuai dengan ditunjukkan oleh sunnah yang soheh.
Bermula dengan niat sehinggalah Haji Wada’ telah ditunjukkan oleh Baginda Rasulullah SAW di dalam Sunnahnya. Sebagai seorang Muslim yang sejati, kita wajar meneladani Baginda SAW tanpa menambah ibadat yang tidak pernah dan menyalahi kehendak syarak.

Melakukan ibadat haji sepenuhnya dengan taat tanpa pelbagai pertikaian. Malahan Syaidina Ali Radiyallahu’anh ketika ditanya perbuatannya mencium Hajarul-Aswad, maka beliau menjawab
Kau hanya sebuah batu yang tidak mampu membawa mudarat dan faedah, kalau bukan kerana aku lihat Rasulullah mengucupnya, sudah tentu aku tidak  mengucupnya. (Muttafaqun Alaih).


Ini jelas menunjukkan kita melakukan ibadat mengikut teladan yang ditunjukkan oleh Rasulullah tanpa menokok tambah berdasarkan akal semata-mata.










Semua rukun haji dan wajib haji hendaklah dikerjakan dan disempurnakan dengan keikhlasan hati  dan baik (yang seiring dengan majunya zaman semakin sulit untuk dijaga), dan semua larangan semasa di dalam ihram hendaklah sentiasa diingati dan dipatuhi. Jika berlaku kesalahan kecil (bukan menyebabkan haji rosak) yang memerlukan dibayar dengan dam, maka hendaknya segera melakukan (menyempurnakan) dam yang telah ditentukan mengikut kesalahan yang dilakukan (rujuklah pegawai-pegawai agama yang berhampiran dengan kita semasa di Makkah). Mari kita renungkan perkataan Syuraih al-Qadhi, Yang (benar-benar) berhaji sedikit, meski jemaah haji banyak (ramai). Alangkah banyak (ramai) orang yang berbuat baik, tapi alangkah sedikit yang ikhlas kerana Allah. 

Sepanjang pekerjaan haji, amal perbuatan hendaklah dipenuhi dengan banyak amalan baik, seperti zikir, solat di Masjidil Haram, solat pada waktunya, dan membantu teman seperjalanan.  Ibnu Rajab berkata, “Maka haji mabrur adalah yang terkumpul di dalamnya amalan-amalan baik, dengan menghindari perbuatan-perbuatan dosa."[2]   Di antara amalan khusus yang disyariatkan untuk meraih haji mabrur adalah bersedekah dan berkata-kata baik selama mengerjakan haji. Dalam hal ini, Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam pernah ditanya tentang maksud haji mabrur, maka Baginda SAW menjawab:

إِطْعَامُ الطَّعَامِ وَطِيبُ الْكَلاَمِ
Mafhumnya: “Memberi makan dan berkata-kata baik.” [3]




Keempat,  tidak berbuat maksiat selama ihramMaksiat dilarang dalam agama kita dalam semua keadaan. Semasa di dalam  Ihram, banyak pantang larang telah disenaraikan, di mana larangan tersebut menjadi lebih tegas, dan  jika dilanggar, maka haji mabrur yang diimpikan akan lepas begitu sahaja.

Di antara yang dilarang semasa mengerjakan haji adalah rafaths, fusuq dan jidal. Allah SWT berfirman:
الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُومَاتٌ فَمَنْ فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ فَلاَ رَفَثَ 
وَلاَ فُسُوقَ وَلاَ جِدَالَ فِي الْحَجِّ
(Surah Al-Baqarah: 197)
Mafhumnya: “(Musim) haji adalah beberapa bulan yang diketahui, barang siapa yang menetapkan niatnya dalam bulan-bulan itu untuk mengerjakan haji, maka tidak boleh rafaths, fusuq dan berbantah-bantahan selama mengerjakan haji.”  

Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

مَنْ حَجَّ فَلَمْ يَرْفُثْ وَلَمْ يَفْسُقْ رَجَعَ كَهَيْئَتِهِ يَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ
(HR. Muslim (1350) dan yang lain, dan ini adalah lafaz Ahmad di Musnad (7136) )
Mafhumnya: “Barang siapa yang haji dan ia tidak melakukan jimak dan tidak melakukan dosa, ia akan kembali pada keadaannya saat dilahirkan ibunya.” 

Jimak (Rafaths) adalah semua bentuk kekejian dan perkara yang tidak berguna. Termasuk di dalamnya bersetubuh, bercumbu atau membicarakannya, meskipun dengan pasangan sendiri selama ihram.

Perbuatan dosa (Fusuq) adalah keluar dari ketaatan kepada Allah, apapun bentuknya. Dengan kata lain, segala bentuk maksiat adalah fusuq yang dimaksudkan dalam hadis di atas.

"Jidal" adalah berbantah-bantahan secara berlebihan.[4]

Ketiga-tiga hal tersebut dilarang semasa di dalam ihram. Adapun di luar waktu ihram, bersetubuh dengan isteri adalah dibolehkan, sedangkan larangan yang lain tetap tidak boleh. Demikian juga, orang yang ingin hajinya mabrur harus meninggalkan semua bentuk dosa selama perjalanan ibadah haji, baik berupa "Syirik", bid’ah mahupun maksiat.

Selain itu yang paling penting ketika melakukan ibadah haji ialah perlu menjaga adab-adab sesama manusia yang lain dengan cara selalu menjaga, menghormati, tidak melakukan maksiat, tidak bertengkar sesama jemaah haji lainnya, menghargai serta saling menjunjung tinggi martabat manusia dengan ertikata lain tahan, tabah dan sabar menghadapi sebarang ujian Allah SWT. Sabda Rasulullah SAW (Mafhumnya): “Tidak akan berhasil bagi orang yang melaksanakan ibadah haji ke Tanah Suci jika tidak membawa tiga hal; (1) sikap wara’ yang membendung dirinya melakukan yang diharamkan, (2) sikap sabar yang dapat meredakan amarah, (3) dan bergaul baik dengan sesama manusia”.


Kelima, di antara tanda-tanda lain pula adalah jika orang yang berhaji itu kembali dalam keadaan pengamalan agamanya lebih baik daripada sebelum berangkat, iaitu dia kembali dalam keadaan bertaubat  dan sentiasa bertaubat kepada Allah SWT, beristiqomah (konsisten) dalam menjalankan ketaatan-ketaatan kepada-Nya dan terus-menerus dalam keadaan seperti itu. Dengan begitu, pekerjaan hajinya menjadi titik tolak kehidupan yang lebih baik sebagaimana berikut:
          -          sentiasa berusaha ke arah kebaikan dengan memperbaiki diri untuk lebih sempurna dengan sentiasa menilai dan memperbaiki akhlak, kelakuan dan perbuatan dari masa ke semasa; 
         -         sentiasa segera bertaubat sekiranyatelah merasakan diri  ada melakukan kesalahan atau kesilapan;  
         -         sentiasa berusaha ke arah memiliki hati yang lebih lembut dan bersih dari sebarang noda dan dosa dengan menjauhkan perkara-perkara mungkar yang dilarang Allah SWT;
           -         sentiasa berusaha mencari dan memperbanyakkan ilmu dan amal  soleh yang lebih mantap untuk meningkatkan iman dan ketaqwaan yang kemudiannya di"istiqomah"kan kepada jalan kebaikan;  dan
            -          sentiasa menjadi peringatan diri untuk memperbaiki jalan hidup sehinggalah ke akhir hayat. 
(Al-Muntaqa min Fatawa Syaikh Shalih bin Fauzan al-Fauzan II/145).


Bagi orang yang hajinya mabrur, mereka menjadikan ibadah haji yang telah dilaluinya sebagai titik tolak untuk membuka lembaran baru dalam mencari keredhaan Allah SWTMereka akan semakin mendekatkan dirinya ke akhirat dan menjauhi dunia fantasi yang penuh tipu daya syaitan laknatullah.  Al-Hasan al-Bashri mengatakan, “Haji mabrur adalah pulang dalam keadaan zuhud terhadap dunia dan mencintai akhirat.”[5]  Ia juga mengatakan, “Tandanya adalah meninggalkan perbuatan-perbuatan buruk yang dilakukan sebelum haji.”[6] 

Ibnu Hajar al-Haitami mengatakan, “Dikatakan bahwa tanda diterimanya haji adalah meninggalkan maksiat yang dahulu dilakukan, menggantikan teman-teman yang buruk menjadi teman-teman yang baik, dan menggantikan majlis kelalaian menjadi majlis zikir dan kesedaran.”[7]

Keta'atan kepada Allah SWT menjadi intipati kepada kemabruran haji dengan sentiasa melakukan perkara yang disuruh dan meninggalkan perkara yang dilarang-Nya.  Di dalam bab solat misalnya, menjaga solat waktu dengan membiasakan diri bersolat secara berjemaah adalah menjadi keutamaan yang perlu dikerjakan dengan segera sebaik-baik sahaja masuk waktu atau mendengar laungan sebagai tanda peringatan  ("mengingati Allah adalah lebih baik daripada yang lain - urusan dunia)". Sekiranya sedang mempengerusikan mesyuarat maka ditangguhkan mesyuarat dengan mengajak ahli mesyuarat bersolat bersama. Begitu juga halnya dengan puasa di bulan Ramadhan dan mengeluarkan zakat, kesemuanya dilakukan dengan penuh keikhlasan semata-mata kerana Allah SWT. Perkara-perkara yang dilarang seperti mengumpat, mengeji, mengherdik, riak, takabbur dan sebagainya perlu terus dijauhkan.  Setiap masa setiap ketika, diri kita adalah milik Allah SWT, maka hormatilah setiap anggota badan yang dipinjamkan itu. Mengambil satu contoh (bagi orang lelaki) iaitu ketika hendak membuang air kecil, maka jagalah adab-adabnya. Janganlah kencing dengan berdiri. Jika tidak meninggalkannya dan itulah  yang suka diamalkan, maka  sentiasalah melakukan dosa besar, bagaimanalah hendak mendapatkan ganjaran haji yang mabrur ... Begitu juga dengan perbuatan-perbuatan  yang mengundang dosa besar yang lain yang perlu dielakkan sama sekali. Jauh sekali melakukan "Syirik", na'uzubillahiminzalik.


Kemudiannya, selepas mengerjakan haji, di musim-musim seterusnya berusaha pula melakukan umrah. Antara umrah ke umrah yang dilakukan, maka Allah SWT akan mengampunkan dosa yang baharu. Kemudian di musim-musim haji seterusnya akan berusaha pula melakukan badal (ganti) haji ayah dan ibu yang tidak berkemampuan menunaikan haji. Ini sesuai dengan hadis Rasulullah SAW bilamana ada seorang wanita telah datang dan bertanya kepada Rasulullah SAW “Ya Rasulullah, sesungguhnya emakku telah bernazar untuk menunaikan haji, tetapi tidak ditunaikan sehingga dia meninggal dunia, adakah aku perlu menunaikan hajinya? Sabda Rasulullah: Ya, tunaikanlah haji untuknya. Adakah kau lihat jika emakmu berhutang engkau akan membayarnya? Jawab wanita itu: Ya. Sabda Nabi: Begitu juga (hutang) kepada Allah. Malah kepada Allah lebih layak dilunaskan (hutangnya)“.
(Sahih Bukhari No Hadis 1720, 6771).


Perkara-perkara di atas disepakati oleh guru-guru mursyid  menyebutkan secara umum 40 sebab-sebab haji atau umrah tidak mabrur:

1. Kurang mendalami ilmu  ibadah haji atau umrah;

2. Menderhaka atau mengabaikan ibu-bapa;



3. Sumber kewangan yang digunakan untuk mengerjakan haji atau umrah tidak jelas (adanya unsur-unsur yang menjejaskan kebersihan kewangan yang digunakan);


4. Pernah rosak aqidah dan sangat mengabaikan ibadah;


5.  Masih atau terus mengamalkan perkara-perkara khurafat dan kepercayaan karut;

6.  Kurang mengamalkan sunnah-sunnah Rasulullah SAW di dalam mengerjakan haji atau umrah;

7.  Mengerjakan haji atau umrah dalam keadaan yang terlalu uzur;

8.  Kurang solat berjemaah semasa haji atau umrah;
9.  Panjang angan-angan;

10. Berat tulang, tidak suka tolong menolong sesama jemaah semasa mengerjakan haji atau umrah;


11.  Suka membeli-belah dan tawar-menawar semasa mengerjakan haji atau umrah. Dengan ertikata panggilan haji atau umrahnya adalah panggilan daripada Iblis Laknatullah, bukan panggilan Nabi Ibrahim as.;


12. Sombong dan bangga diri semasa mengerjakan haji atau umrah;

13.  Suka mementingkan diri sendiri sama ada semasa atau selepas mengerjakan haji atau umrah;


14.  Suka bertengkar, bergaduh dan panas baran semasa atau selepas mengerjakan haji atau umrah;


15.  Tidak menghayati khutbah Arafah;

16.  Wanita keluar seorang diri semasa mengerjakan haji atau umrah;
17.  Tidak senonoh semasa di dalam di dalam ihram;
18.  Malas bertalbiah;
19.  Tidak mahu bertaubat dan menyesali kesalahan;
20.  Mengabaikan perlaksanaan dam;
21.  Kehilangan sopan santun dan mengabaikan akhlak mulia;
22.  Tidak menutup aurat setelah mengerjakan haji atau umrah;
23.  Melakukan ibadah dengan was-was;
24.  Kurang berdoa atau berzikir;
25.  Melawan peraturan yang mempermudahkan urusan;

26.  Tidak merujuk kesulitan menunaikan ibadah kepada orang yang benar-benar tahu dan berpengalaman;

27.  Enggan solat jenazah;
28.  Suka memungut barang-barang orang lain yang tercicir;
29.  Suka meringankan atau meninggalkan solat fardhu;
30.  Tidak menunaikan solat sunat di Muzdalifah dan Mina;
31.  Gemarkan melakukan pembaziran;
32.  Membawa ajaran sesat;
33.  Mewakilkan lontaran orang yang tidak uzur syarie;
34.  Meminta penghormatan tinggi kerana hendak menjaga kedudukan;
35.  Tidak cukup tempoh bermalam di Mina;
36.  Mengabaikan Tawaf Wada';
37.  Mengabaikan amanah dan tanggungjawab utama;
38.  Tidak cukup tempoh melakukan ibadah haji;
39.  Menghisap rokok semasa atau selepas haji atau umrah;
40.  Kembali menjadi jahiliyyah.




Adakah Haji Mabrur Menghapuskan Dosa Yang Besar?

Imam Al-Munzir antara yang berpendapat mengatakan bahawa haji yang diterima diampunkan sekali gus dosa yang besar. Begitulah yang diharapkan sekembalinya kita ke tanah air sesuai dengan mafhum hadis Nabi SAW sebagaimana berikut:

Sesiapa yang menunaikan haji, kemudian tidak melakukan maksiat/dosa dan tidak fasiq, kemudian dia kembali seolah-olah seperti bayi yang dilahirkan oleh ibunya (suci tanpa dosa).” (Hadis Riwayat Al-Bukhari, Muslim, An-Nasa'i, Ibnu Majah dan At-Tirmidzi).


Akhir sekali, marilah kita bersama-sama mendalami sebenar intipati fardu haji. Semoga kita tergolong di dalam golongan orang diterima hajinya di sisi Allah Ta’ala. Mudah-mudahan sekembalinya kita ke tanah air dari Makkah biarlah berdasarkan hadis di atas itu.



INTIPATI HAJI YANG MABRUR:

-        Niat menunaikan haji hendaklah ikhlas bermula dari keluar rumah dan tidak boleh berniat selain daripada Allah seperti perasaan riak iaitu menunjuk-nunjuk atau sebagainya yang membawa kepada kemurkaan Allah SWT;

-        Melakukan fardu haji sesuai dengan ditunjukkan oleh sunnah yang sahih;

-        Semua perbelanjaan haji adalah berpunca daripada yang halal, tidak subhah dan tidak haram;

-        Melakukan ibadat haji sepenuhnya dengan taat tanpa mempertikaikannya;

-        Melakukan badal haji Ibu-bapanya yang telah meninggal dunia; dan

-        Kembali dari haji dengan berkeadaan dan berusaha  mengamalkan agamanya lebih baik daripada sebelum berangkat haji dan sentiasa bertaubat kepada Allah SWT jika merasa bersalah, beristiqomah (konsisten) dalam menjalankan ketaatan-ketaatan kepada-Nya, dan terus-menerus dalam keadaan seperti itu. Dengan begitu, hajinya menjadi titik tolak baginya kepada ke arah kebaikan, dan selalu menjadi peringatan baginya untuk memeperbaiki jalan hidupnya sehinggalah ke akhir hayatnya.

Yang demikian insyallah ibadah haji yang dilakukan itu adalah haji yang mabrur (diterima) di sisi Allah SWT, Allah Yang Maha Mengetahui segala sesuatu.

Akhir sekali sama ada sebelum atau sesudah mengerjakan haji atau umrah marilah Menziarahi Maqam Rasulullah S.A.W di Madinah. Dibawa oleh As-Suyuthi  di dalam kitab Dzail Al-Ahadits Al-Maudhu’ah no. 119, Ibnu Taimiyah & An-Nawawi r.a berkata: ‘Sesungguhnya haditsnya maudhu’ & disepakati oleh Al-Imam Asy-Syaukani.” (Lihat Silsilah Adh-Dha’ifah, 1/120), Nabi SAW bersabda:

مَنْ زَارَنِي بَعْدَ مَوْتِي، فَكَأَنَّمَا زَارَنِي فِي حَيَاتِي

Mafhumnya: “Barangsiapa yang berziarah kepadaku setelah matiku maka dia seolah-olah menziarahiku semasa hidupku.”

Wallahu'aklam.

- Penulis adalah Ahli Alumni Universiti Sains Malaysia & Ahli Alumni Universiti Teknologi MARA.
-------------------------------------------------
Rujukan:
1.   Al-QuranulKarim;
2. Shahih Al-Bukhari, Tahqiq Musthofa Al-Bugha, Dar Ibn Katsir;
3. Shahih Muslim, Tahqiq Muhammad Fuad Abdul Baqi, Dar Ihya’ Turats;
4. Musnad Imam Ahmad, Tahqiq Syu’aib Al-Arnauth, Muassasah Qurthubah;
5. Sunan Al-Baihaqi Al-Kubra, Cetakan Hyderabad, India;
6. Silsilah Al-Ahadits ash-Shahihah, Muhammad Nashiruddin Al-Albani, Maktabah Al-Ma’arif;
7.  At-Tarikh Al-Kabir, Al-Bukhari, Tahqiq Sayyid Hasyim An-Nadawi, Darul Fikr;
8. Ihya’ Ulumiddin, Al-Ghazali, Darul Ma’rifah Beirut;
9. Lathaiful Ma’arif fima li Mawasil ‘Am minal Wazhaif, Ibnu Rajab al-Hanbali, Al-Maktabah Asy-Syamilah; dan
10. Qutul Qulub, Ibnu Hajar Al-Haitami, al-Maktabah Asy-Syamilah.
_______________________________________________
[1]  Lihat: Ihya Ulumiddin 1/261;
[2]  Lathaiful Ma’arif 1/67;
[3]  HR. Al-Baihaqi 2/413 (no. 10693), dihukumi sohih oleh Al-Hakim dan Al-Albani dalam Silsilah Al-Ahadits Ash-Shahihah 3/262 (no. 1264);
[4]  Ihya Ulumiddin 1/261;
[5]  At-Tarikh Al-Kabir 3/238;
[6]  Lathaiful Ma’arif 1/67;
[7]  Qutul Qulub 2/44;

0000000000

No comments: